De stellingen
Deze methodiek doet leerlingen nadenken over hun dromen aan de hand van twee vragen
Belangrijk hier is dat er uitwisseling is en dat de leerlingen vanuit de uitwisseling komen tot een aantal inzichten, ideeën, gedachten. Die kunnen ze noteren.
Collage en slogan
Een creatieve opdracht: de leerlingen maken een persoonlijke collage over hun dromen, maar doen dit uiteraard ook in overleg met andere leerlingen (tijdens de activiteit worden zeker ideeën uitgewisseld). Vraag hen ook een passende slogan erbij te verzinnen.
Laat de leerlingen tijdschriften, kleurpotloden, schaar en lijm meebrengen. De leerkracht voorziet A3-papier.
- Leerlingen mogen dromen
- Medeleerlingen betrekken
De stellingen
1) Individueel nadenken over de vragen.
2) Eilandjes maken per 4 en wissel jullie ideeën uit.
3) Antwoorden per groep klassikaal overlopen.
De leerkracht zet aan tot denken:
Hebben jullie dezelfde mening/ hetzelfde idee binnen jullie groep?
Eerste vraag:
Hoe denken jullie over niet werken en alleen ontspannen?
Mogelijke antwoorden:
Zonder werk heb je geen voldoening in je leven, ik zou niet willen leven zonder te werken.
Het leven bestaat niet alleen uit genieten en plezier maken. Een mooi evenwicht vinden tussen werk en ontspanning is belangrijk.
Om te weten hoe leuk vrije tijd is, moet je ook minder leuke momenten ervaren.
Tweede vraag:
Een goede gezondheid
Collage
Het maken van de collage kan eventueel afgesloten worden door het voorstellen van de gemaakte affiches vooraan in de klas.