Ceci n'est pas une patate

Film en discussie

Het klimaat en het milieu zijn belangrijke maatschappelijke thema's, niet in het minst bij jongeren. De film Ceci n'est pas une patate geeft een zicht op de druk die (lokale) landbouw ervaart van onrealistische productie-eisen.

Na de film gaat Tony de Greve, voorzitter van VELT Leieland, in discussie met de leerlingen. Ervaren ze die druk? Hoe zien zij de toekomst? En vooral, welke kleine stapjes kunnen we zelf zetten om vooruit te komen?

 

Ceci n'est pas une patate is een film van vzw Climaxi, een beweging die opkomt voor een sociaal klimaat. Je komt er alles over te weten via hun website.

 

Praktisch

  • doelgroep: 16-18 jaar, per klas (max. 30 leerlingen per groep)
  • locatie: op school zelf
  • wanneer: oktober '19 - januari '20
  • duur: film: =/- 40 minuten, discussie: +/- 40 minuten
  • kost: gratis

 

Interesse?

Neem contact op met Tony de Greve via e-mail: tony.degreve@outlook.com.

 

Omschrijving film

 

Filip De Bodt, Geert Lenssens en heel wat vrijwilligers trokken op met boeren van allerlei slag. Ze gingen in gesprek en filmden hen vanuit een solidair perspectief. Wat beroert die mensen die ons voedsel kweken? Ze startten in hun eigen regio (Z.O.-Vlaanderen) en breidden uit naar België en de rest van Europa. Zij filmden onder meer in België, Frankrijk, Griekenland, Italië en Roemenië.

De boeren getuigen over hun werk. Een Franse boerin spreekt over het hertekenen van het platteland tot een woestijn. Mensen uit Afrika en het Midden-Oosten getuigen over de gevolgen van de Europese exportpolitiek voor hun lokale economie: “ De lokale landbouw wordt kapot gemaakt en de slachtoffers vertrekken met gammele bootjes naar Europa”. En dan hebben we het nog niet gehad over kolen die niet met vier in één doos passen, aardappelen die je thuis niet kan koken, vreemde insecten in de fruitteelt, schapenmelk waar je geen kaas meer van kan maken…

Gelukkig zijn er ook mensen die voor zichzelf opkomen: ze hebben geen nood meer aan veilingen of een grootschalige aanpak en verkopen rechtstreeks aan de consument. Klanten kopen individueel of samen aan. Soms organiseren ze zich in teams. Ze gaan voor eerlijke en kwaliteitsvolle voeding.